In English below // Pöydät ovat Opinmäessä tärisseet ja kumivasaroiden pauke täyttänyt pajatilan, kun oppilaat ovat tehneet tiiliä ja iskeneet savea puisiin muotteihin. Pinnan tasoituksen jälkeen kukin on koristellut tiilensä oman taiteellisen näkemyksensä mukaan – joku on piirtänyt kuvan, joku painanut muotoja, joku tarttunut haarukkaan ja raaputtanut tai pistellyt sillä tiileensä kuvioita.

Suurpelto-seuran käynnistämässä projektissa tavoitteena on kevään aikana valmistaa koulujen, päiväkotien ja asukkaiden yhteistyönä n. 700 eri tavoin kuvioitua ja eriväristä tiiltä, joista kootaan Lukutorille pysyvä teos. Idea yhteisölliseen tiiliteokseen syntyi Helsingin Annantalolla, jossa 2017 toteutettiin tiiliteos talon 20 v juhlavuoden kunniaksi.

Huhtikuun aikana tiilensä ovat valmistaneet Olarin koulun luokat 1A, 1B, 1C, valmistava 2–3, 2A, 2B, 2C, 3A, 3B, 3C ja 3D ja Espoo International Schoolin luokat 2E, 2I, 3E, 3I, G4, 5I ja 6D. Toukokuussa tiiliä tekevät Opinmäen, Suurpellon ja Maakirjan päiväkotien eskarit ja viskarit ja vihdoin toukokuun lopulla-kesäkuun alussa asukkaat ja Suurpelto-seuran yhteistyökumppanit.

Toivotamme Suurpellon asukkaat tervetulleiksi tiilipajoihin, joita järjestämme Opinmäen luokassa B164 seuraavasti:

arkipäivinä klo 17–19
ke 22.5., 29.5. ja 7.6.
to 30.5.
ti 4.6.
sekä sunnuntaina klo 11–14
su 26.5. ja 2.6.

Valitse itsellesi sopiva aika! Pajoihin mahtuu max 35 osallistujaa/kerta. Alle kouluikäiset aikuisen kanssa.

Pajoihin ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Voit halutessasi tutustua tiilentekoon ennakkoon tästä videosta. Ja tässä sanallisia ohjeita tiilentekoon. Olemme kyllä paikalla ohjaamassa!

Espoon kaupungin viherpalvelut suunnitteli tiilikuvion ja asentaa tiilet paikoilleen elo-syyskuun vaihteessa. Sen jälkeen pidämme juhlat yhteisen teoksemme kunniaksi. Aika selviää tuonnempana.

Kuvassa valmistuneita savitiilikuutoita odottamassa polttoon lähtöä Keraamikko Kirsi Kivivirta opastaa Espoo International Schoolin opettajia tiilenteossa

Huhtikuun aikana syntyi yli 300 tiiltä, jotka odottavat polttoon lähtöä. Keraamikko KIrsi Kivivirta opasti opettajia tiilentekoon.

Savitiilen kuviointia piirtmällä ja haarukalla Savitiilen kuviointia oranssilla muoviesineellä

Come to the brick factory – make your own piece of art

In the project initiated by the Association Suurpeltoseura, the goal is to produce approx. 700 differently patterned and colored bricks during the spring in cooperation between schools, kindergartens and residents. The bricks will be assembled into a permanent work for Lukutori in August-September.

During April, classes 1A, 1B, 1C of Olari school, preparatory 2–3, 2A, 2B, 2C, 3A, 3B, 3C and 3D and classes 2E, 2I, 3E, 3I, G4, 5I and 6D of Espoo International School have made their bricks. In May, bricks are made by children of Opinmäki, Suurpelto and Maakirja kindergartens, and finally, in late May-early June, residents of Suurpelto.

We organise workshops for the residents of Suurpelto in Opinmäki class B164 as follows, choose the one that suits you:

on weekdays from 5 p.m. to 7 p.m.
Wed 22.5., 29.5. and 7.6.
Thu 30.5.
Tue 4.6.
and on Sundays 26.5. and 2.6. from 11 a.m. to 2 p.m.

Maximum of 35 participants/workshop. Children under school age with an adult.
You do not need to register for the workshops in advance. Welcome!

You can see how to make the bricks beforehand with this video . And here are some Instructions for making ceramic bricks, too. But we will be there to guide, no worries!

The city of Espoo designed the brick pattern and will install the bricks in place at the turn of August or September. After that, we will hold a party in honor of our joint work. Time will tell later.